Aktuality

155 číslo, které pomáhá zachránit život.

06. 06. 2016

Telefonní linka 155 je jedním z národních čísel tísňového volání, a slouží občanům v případech život ohrožujících stavů. Při vytočení tohoto čísla z kteréhokoliv místa České republiky je volající spojen na operační středisko zdravotnické záchranné služby (ZOS) v příslušném kraji. Volání na tísňovou linku je zdarma a číslo se vždy používá bez předvolby.

V roce 2015 přijalo ZOS ZZS JČK na tísňové lince celkem 168 782 volání. Přijatá volání zahrnují především tísňové výzvy, případně se jedná o telefonická sdělení informačního charakteru. Výjimkou bohužel nejsou ani volání, která tísňovou linku 155 zneužívají.

Kdy volat

Linku 155 je možné využít k přivolání záchranné služby vždy, pokud došlo k vážné poruše zdraví či přímému ohrožení lidského života. Jedná se především o stavy a situace, jako jsou poruchy vědomí, dechu a krevního oběhu, dále události s velkou krevní ztrátou, dopravní nehody a úrazy. Na linku 155 je správné zavolat i v případě, kdy není závažnost stavu pacienta zcela jasná. Operátorky a operátoři tísňových linek jsou kvalifikovaní zdravotníci, kteří pomohou situaci správně posoudit a najít pro pacienta nejlepší řešení.

Jestliže však pacient trpí dlouhodobými obtížemi či chronickým onemocněním bez náhlého a závažného zhoršení jeho zdravotního stavu, je vhodné kontaktovat praktického lékaře nebo navštívit Lékařskou pohotovostní službu.

Co je potřeba sdělit

Při volání na tísňovou linku 155, je potřebné znát několik základních skutečností.

Poskytování těchto údajů není zbytečným zdržováním, protože operátor/ka musí výzvu vyhodnotit a rozhodnout o vyslání správné posádky. Spolupráce volajícího s operátorem je pro rychlý příjezd kvalifikované pomoci velmi důležitá.

Mezi nutné informace patří:

  • Místo události (přesná lokalizace zajistí rychlý příjezd pomoci k pacientovi, nejvhodnější je adresný bod – město (obec), ulice a číslo popisné)
  • Co se stalo (jednoduchý popis události na místě - toho co vidíte)
  • Kdo je postižený (přibližný věk nemocného, příjmení pacienta pokud je známo)
  • Po skončení hovoru je důležité telefon nevypínat ani neblokovat dalšími hovory; operační středisko může volajícího v případě potřeby znovu kontaktovat. Jestliže se stav postiženého po skončení hovoru výrazně změní, je správné nečekat až na příjezd sanitky, ale volat znovu 155. Pokud operátor/ka telefonicky navádí k poskytování první pomoci pacientovi do příjezdu sanitky, měl by se volající přesně řídit danými pokyny. Tato pomoc před příjezdem posádky ZZS může být pro postiženého životně důležitá!

    Telefonicky asistovaná resuscitace (TANR)

    Jedním z nejzávažnějších stavů, ke kterým záchranáři vyjíždějí, je náhlá zástava oběhu. Stav kdy jde skutečně o minuty a bez okamžité pomoci pacient umírá. V těchto případech má zásadní podíl na úspěšném fungování záchranného řetězce i ochota občanů poskytnout první pomoc.

    V roce 2015 resuscitovali naše výjezdové skupiny celkem 485 osob s náhlou zástavou oběhu. Ve 414 případech došlo k zástavě oběhu před příjezdem posádky ZZS JČK, z toho 322 (76%) pacientů bylo na místě resuscitováno laicky, svědky příhody. Ve většině případů (67%) se tak stalo právě na základě telefonických instrukcí operátorů našeho zdravotnického operačního střediska. Téměř u třetiny resuscitovaných osob (29%) se podařilo na místě obnovit účinný oběh a předat je do akutní péče zdravotnických lůžkových zařízení.

    Právě rozvinutý systém telefonické podpory, který je v ČR jako v jediné zemi světa dokonce povinností operátorů, vede k tomu, že uvedený podíl je ve světovém měřítku zcela unikátní (obvykle publikované údaje se pohybují mezi 10 – 30% laicky resuscitovaných).

    Statistika ZZS JčK - KPCR v roce 2015.

    155 nebo 112?

    Linky 112 jsou obsluhovány Hasičským záchranným sborem ČR. Volání se zdravotnickou problematikou musí být proto přepojena na linku 155, což představuje vždy jisté zdržení. Linku 112 je však na druhou stranu možno volat i bez vložené SIM karty, operátoři ovládají několik světových jazyků a v případě, že neznáte svou polohu, mohou Váš mobilní telefon lokalizovat v terénu. Je-li tedy nutno přivolat zdravotnickou záchrannou službu k událostem s postižením zdraví, doporučujeme vždy používat linku 155.

    Podpora pro volání

    S přivoláním zdravotnické záchranné služby může v některých situacích pomoci také mobilní aplikace "Záchranka". Hlavní předností nové mobilní aplikace je využití schopností tzv. chytrých mobilních telefonů pro stanovení přesného místa události při zásahu v terénu. Volání na linku 155 a odeslání informací o poloze je provedeno stisknutím jediného tlačítka. Volající je spojen na operační středisko záchranné služby příslušného kraje (1). Je-li v okamžiku volání mobilní telefon schopen zjistit přesnou polohu, odesílá ji formou datové věty či pomocí SMS přímo do informačního systému patřičné krajské záchranné služby. Nově byla aplikace upravena tak, aby umožňovala plnohodnotné využití i uživatelům se zrakovým handicapem. Integrováním podpory odečítacích funkcí a přidáním zvukových instrukcí je tak nyní systém dostupný opravdu pro každého. Aplikace za dobu své funkčnosti (3 měsíce) již v několika případech pomohla správně lokalizovat událost v rámci celé ČR.

    V Jihočeském a Středočeském kraji bude z technických důvodů tato služba plně funkční až od července 2016.